WSV Crescendo Schinnen
logo
ssh
wan

REPORTAGE SAUERLAND 13 t/m 16 mei 2011!

Verslag Reisje Olsberg Sauerland.

Dag 1:

De opstapplaats in Sittard Station was wederom weer een succes.
Wij vertrokken vroeg in de ochtend hopend op mooi weer en een leuke tijd.
De busreis voltrok zich door het prachtige Duitse landschap.
Eenmaal aangekomen op onze daglocatie spreiden onze wegen zich en ging iedereen van het plaatsje Schmallenberg genieten.
Op een heerlijk terras op het plein aten en dronken we een hapje voordat we een stukje gingen lopen. Nadat we het plaatsje grondig bekeken hadden gingen we met de bus naar het Hotel.
Hotel Am See gelegen aan een meer was gelegen op een prachtige locatie midden in het Sauerland. Omringd door natuur en heuvels konden we prachtige wandelingen maken in de buurt van het hotel. Nadat we ons opgefrist hadden en een lekkere wandeling hadden gemaakt was het etenstijd. Een heerlijk lopend buffet waar iedereen zich kon pakken wat hij wou.
Als je grote honger had was dit dan ook geen enkel probleem.
Na het eten hebben we nog even een lekker rondje door het dorp gelopen voor het eten te laten zakken. Na een lekker drankje in het hotel zijn we naar bed gegaan. Morgen was weer vroeg dag en er waren spannende dingen op het programma.

Dag 2:

Eenmaal opgestaan hadden we een heerlijk ontbijt.
Nadat sommige met nep eieren elkaar in de maling hebben genomen zijn we met de bus naar Ramsbeck gereden. Hier hebben we de Ramsbeck Mijn bezocht.
Deze mijn is een van de grootste en modernste mijnen in Duitsland.
In het museum kregen we eerst een introductie filmpje waarop je de geschiedenis van de Mijn kon volgen.
Daarna hebben we nog een verder kijkje genomen in de machine hal.
Toen het eenmaal tijd was de mijn in te gaan was dit zeer spannend.
Iedereen moest witte doktersjassen en een veiligheidshelm.
De treintjes waren zeer klein en oud. Toen de luiken dichtwaren was het net of je in de gevangenis zat. Anderhalve kilometer de berg in is toch wel ver vooral in zo’n klein karretje. Helemaal in het duister omhuld met het geluid van water om je heen is het toch best eng.
Maar eenmaal aangekomen is het een prachtig doolhof van tunnels en geschiedenis.
Alle apparatuur staat ter bezichtiging en sommige zijn nog zo operationeel dat ze nog gebuikt kunnen worden. Misschien in de toekomst willen ze de mijn weer in gebruik nemen, maar dat zal nog een lange tijd gaan duren zei de reisleider.
Er waren vele lagen in deze berg aanwezig en de meeste stonden nu onder water i.v.m. instortingen en intact houden van de mijn.
De bovenste lagen waren nog vrij en 1 laag was helemaal ingericht op bezoekers zoals de Wandelclub. Na de expeditie hebben we nog een lekker hapje gegeten en zijn toen met de bus weer terug gegaan naar het hotel.
In hotel hebben de groepen zich gesplitst voor een heerlijke wandeling te maken.
Wij zijn een paar hele hoge bergen ingelopen en hebben zo 12km gewandeld.
Toen we moe in het hotel aankwamen konden we weer genieten van een heerlijk dinerbuffet.
S’avonds kwam een andere gast piano voor ons spelen en iedereen zong mee.
Onder genot van een glaasje hebben we een gezellige avond gehad.

Dag 3:

Dag 3 begon heel erg vroeg omdat er veel op het programma stond.
Wij zijn na het ontbijt het prachtige Sauerland in gereden.
Onze locatie was de Biggen See en de Atta Hohle.
De Atta Hohle in Attendorn is een van de grootste en mooiste druipsteengrotten ter wereld.
Eenmaal aangekomen zijn we te voet de druipsteengrotten in gelopen.
Zoveel moois hadden we nog nooit gezien het is ook een feit dat het heel goed verzorgd was en goed onderhouden. Alles was goed zichtbaar door voldoende verlichting.
Na de excursie zijn we op het terras een glaasje gaan drinken voordat we naar de volgende locatie gingen. Aangekomen bij de Biggen See hadden we prachtig weer gekregen, maar dit was voor korte duur. Gelukkig was het een overdekte boot en konden we toch genieten van al het schoon om ons heen. Na de boottocht hebben we onze terugkeer gemaakt naar het hotel.
Na een heerlijke warme douche gingen we verfrist naar het diner.
Iedere avond stond wat anders op het menu en het toetjes buffet was ook zeer verrukkelijk.

Dag 4:

De laatste dag is alweer aangebroken. Ditmaal kon iedereen zich een beetje uitslapen voordat we weer naar huis toe gingen. Vandaag stond maar 1 stad in de planning Willingen, dus konden we de hele dag rustig aan doen. Nadat de koffers gepakt waren en in de bus stonden hebben sommige nog een heerlijke ochtend wandeling gemaakt.
Iedereen was compleet gelukkig maar nu konden we vertrekken naar Willingen.
Eenmaal aangekomen was het weer guur geworden met veel wind.
We besloten met een groep naar boven aan de berg te gaan met de skilift.
Eenmaal aangekomen waaide we bijna weg, maar gelukkig konden wij bij een restaurant een heerlijk kopje drinken. Eenmaal naar onder lopend begon de wind toch wat minder te worden en kwamen we allerlei planten en dieren tegen. Na de wandeling hadden we honger gekregen en zijn in het dorpje een hapje gaan eten. Terug naar de bus wat een weer veel wind en regen.
We hadden het allemaal gehad en wilde naar huis toe.
Bij Op de Vos hadden we ook dit jaar het Diner gereserveerd en ook dit jaar was het perfect geregeld en hebben heerlijk eten gekregen.
Met het buikje vol gingen we allemaal naar huis. Familie en vrienden stonden ons al op te wachten op het station en sommige gingen met de bus of trein.
Daar spreiden onze wegen zich en was de vakantie voorbij.